30 December 2011

Kesimpulan 2011


2011 Kian melabuhkan tirainya, Disusuli kehadiran 2012. Semestinya masa2 berlalu pasti ada kenangan di setiap saatnya. Banyak liku2 yang dihadapi. Menelan yang pahit, melepas yang manis. Akhir sekali memuka masam. Tak kisahlah dengan keluarga, kawan atau kekasih. Dan sekurang2 nya setiap orang pasti pernah berhadapan dengan DUA pilihan; oleh itu terpaksa meletakkan dirinya dalam situasi sebagai seorang hakim yang akan memutuskan jawapan tepat.

"Jauh perjalanan luas pemandangan"
Aku setuju dengan pepatah itu. Kadang kita sentiasa leka dan mengejar dunia, tanpa disedari sebenarnya ramai lagi insan yang masih dihimpit kesengsaraan. Kadang kita tak pernah bersyukur malah merungut pula sedangkan masih ada lagi insan yang hidup merempat, berteduh di celah banggunan, menagih simpati orang ramai.

Ayah pernah berpesan,
"Jangan diambil jika bukan milik kita"
Aku darjah tiga waktu itu, beratur di kantin dan mengambil susu uht untuk pelajar yang mendapat bantuan. Dengan bangga membawa pulang kerumah. Ayah yang tahu hal itu terus menegurku. Masih jelas kata2 itu sehinnga sekarang. Kadang aku lupa, aku mengambil sesuatu itu dan berfikiran ia hanya adalah rezeki aku dan aku bertuah.
Aku tersenyum..

Tidak semua yang kita inginkan akan menjadi kenyataan bahkan ada hikmahnya permintaan itu ditunaikan atau tidak. Bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang dan jangan sia2 kan peluang yang ada. Jangan sakiti hati orang kelak hati kita akan disakiti. Hidup adalah pengembaraan.
Selamat datang 2012.

2 comments:

  1. terharu baca. selamat tahun baru ude. have a great year and make your life more better !

    ReplyDelete
  2. meet nana : terima kasih. harap kamu juga mnjadi insan berjaya yg blh mmbnggakan mak ayh :)

    ReplyDelete

 

sarasafran™ Copyright © 2013 Idea by Mysara