Selamat pagi.
Entry hari ini tapi topik semalam, sedia maklum yang
semalam adalah sejarah,
hari ini adalah realiti
dan esok adalah misteri.
Aku ni sebenarnya baru lagi menceburi dunia pekerjaan. Masa belajar ada jugak kerja part-time bila cuti semester tapi organisasi kecik2 jer.. Alhamdulillah sekarang dah kerja kat sebuah organisasi bernama dan stabil. Kerja ni pon bukanlah susah sangat. Pendekkan cerita,
aku kerja kat Jabatan IT di sebuah hospital.
Semalam Network Downtime dari pukul 9.30 pagi hingga lebih kurang pukul 11 pagi. Sepanjang kerja ni lah kali pertama aku "face" situasi huru hara ni, semua staff jadi kelam kabut la, mana taknya hospital kan pakai sistem,
tiba2 network downtime.
Tak putus2 semua call serbu IT. Semua telefon bedering, aku inform lah user memang ada masalah, tak boleh guna sistem, network downtime. Fine. User boleh terima aku lega.. TAPI
Aku ni sebenarnya baru lagi menceburi dunia pekerjaan. Masa belajar ada jugak kerja part-time bila cuti semester tapi organisasi kecik2 jer.. Alhamdulillah sekarang dah kerja kat sebuah organisasi bernama dan stabil. Kerja ni pon bukanlah susah sangat. Pendekkan cerita,
aku kerja kat Jabatan IT di sebuah hospital.
Semalam Network Downtime dari pukul 9.30 pagi hingga lebih kurang pukul 11 pagi. Sepanjang kerja ni lah kali pertama aku "face" situasi huru hara ni, semua staff jadi kelam kabut la, mana taknya hospital kan pakai sistem,
tiba2 network downtime.
Tak putus2 semua call serbu IT. Semua telefon bedering, aku inform lah user memang ada masalah, tak boleh guna sistem, network downtime. Fine. User boleh terima aku lega.. TAPI
user : "Hello, saya DR ______, Network ada problem ke? so macam mana kerja saya, patient ramai, bagi saya solution lain?"
aku : "ye Dr, network downtime ni, Dr boleh guna pc yang dah ada sticker cl_downtime "
user : "ye..aku dah guna pc ni lah, ada sticker, domain failed lah apelah, tak paham betul aku. hantar sorang turun sini, depan aku ni banyak patients tunggu ni"
aku : "hmm.. Dr, saya akan inform person in charge dulu, sekarang ni diorang tengah trobleshoot"
user : "I DONT CARE!!!!! i want someone come here and solve my problem NOW!!"
......::::end call::::......
Doktor ni user pertama tengking gua beb.. haha tak heran pon lah, peace yo!
ByTheWay..
Ma ada pesan, jangan tengking orang kat dunia ni, nanti kat kubur Malaikat tengking kita.
Ayah pesan, banyakkan sabar, walaupun dia tu doktor, berpangkat tingi tapi tanpa bantuan orang bawah, dia pon takkan berjaya selesaikan masalah dia.. SEE? dia call helpdesk..mungkin caranya salah TAPI siapakah yang layak baginya untuk menegur dirinya?
HIDUP BAGAI RODA
Pagi ni main candy crush dah lepas level 70! Akhirnya!!!!
"Jangan kerut2 dahi tu..senyummmmm :)"
sabar aje la.. betul tu, tak elok marah tak tentu pasal..
ReplyDeleteye..dah sangat sabar dah tu :)
Deleteye..dah sangat sabar dah tu :)
Delete