30 March 2011

Fight Spam !

Apa itu spam ?
Baca kat sini [INFO LAGI!]

I can now be a proud owner of an iPhone4!

Info penuh ada kat link aku bagi tu. Kebiasaannya spam ada kat dalam email beserta mesej. Email tu pula kita tak tahu siapa yang hantar.Tapi yang tu confirm lah korang jarang tengok sebab malas nak sign in email.

Ok, contoh mudah aku ambil dari FB (facebook) Korang pernah dapat / lihat / KLIK spam wall kt FB yang aneh, pelik, misteri dan buat korang teruja nak KLIK. Pulak tu ada gambar Lady Gaga berbogel ! Wah2.. Korang jangan suka sangat KLIK. Kalau korang perasan, bila korang klik je automatik korang dah LIKE / SHARE link tu. Hah ! Kan dah pecah tembelang !

Selain tu, korang pernah tak dapat link yang tiba2 je muncul kt chatbox korang. Padahal member korang tak hantar pun link tu. Kes ni pon sama je, korang dinasihati supaya Jangan Klik.

Ce cube usya sikit link2 yang korang nak klik, Kalau dah terpampang ada www.tinyurl.com . AWAS! Jangan Klik. Setelah di siasat, owner website ini adalah berasal daripada Indonesia. Buktinya, bahasa yang diguna pakai, pengomen, dan followers nya majoriti daripada Indonesia.

So, pada siapa yang sudah terkena. Dinasihati agar korang tukar password akaun. Korang juga dinasihati agar Mark as spam link tersebut.


Tak pun kalau dah terbuka page tu, korang Block je aplikasi tersebut.

Langkah selamat perlu di ambil.

Sign in Facebook > klik pada Account > Account Setting > Account security > Klik pada box Secure browsing (https) > Save.

Sekian. Terima kasih. Harap dapat membantu ;)

0 comments:

Post a Comment

 

sarasafran™ Copyright © 2013 Idea by Mysara